Köttfärs

Ja, jag lagade min köttfärs idag. Jag kan väl påstå att det är det jag är bäst på. Köttfärs är viktigt, väldigt viktigt, och jag är noggrann med vad som hamnar i den. Hemligheten bakom kättfärsen är
kryddorna och NÖTFÄRS.

Jag ska nu försöka lattja fram ett recept och förklara hur det ska gå till. Jag hatar själv att köra efter recept och höftar en hel del så mängderna på vissa saker handlar helt enkelt om känsla! ;)

Du behöver:
500gram nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 1/2 msk tomatpure
250gram krossade tomater
Ca 1 tsk koncentrerad kalvfond
BASILIKA
TIMJAN
sop

Smör till stekning. Snåla inte!

1. Börja med att hacka löken, det behöver inte vara så finhackat, stora bitar är gott! Svetta det i en stekpanna tillsammans med vitlöken. När jag skriver svetta så menar jag ingen färg utan den ska bli liksom genomskinlig när den är färdig.

2. Har du färska kryddor så släng i dom precis innan tomatpuren när löken ser klar ut och låt det fräsa tillsammans en halv minut. Sen i med färsen! Inte farsan..

Titta här, nu ska först tomatpuren i och sen färsisen :).



3. Hacka inte färsen i småbitar, godare om dom är lite större! När färsen nästan är helt brynd så häller man på krossade tomater, kalvfonden och har man torra kryddor så hälls även dom på nu tillsammans med salt och peppar.



4. Nu ska färsen koka ihop tills den känns rätt i konsistens och smaka av, tillsätt mer kryddor om så behövs och när den smakar perfekt är det klart :).
Mycket timjan och mycket basilika!!

Vill man lyxa till det ännu mer häller man i ca 3/4 dl grädde samtidigt som krossade tomater ;).

Det ska inte vara en sås utan mer färs liksom. Såååå gott!
Drick gärna något medans du lagar, typ vin eller bara ett glas vatten om du ska vara nyttig. Jag föredrar vin ^^.

Servera med riven ost och vill man kan
man ha crème fraîche också! Inte för
Mycket bara, då försvinner den goda färsen ju.


Detta kan vara värsta failen att skriva recept men nu har jag gjort det iaf och det vart första gången. Vi får väl se om det händer igen :)

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0